Listopad 16, 2017 Maria Kowalczyć 1Comment

We współczesnym natłoku zajęć, obowiązków i pracy, zdrowe odżywianie graniczy z cudem. Zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Dietetycy i miłośnicy odpowiedniego odżywiania się przeczą temu twierdzeniu, ochoczo prezentując, iż zdrowa kuchnia to nawyk, który można w sobie wypracować. Jałowe dania? Nieskończona lista wyrzeczeń? Niekoniecznie! Zdrowe odżywianie i brak czasu paradoksalnie fantastycznie się uzupełniają.

Najważniejsze to wytrwać

Zdrowe odżywanie najłatwiej zacząć. Dlaczego? Jesteśmy z każdej strony bombardowani wieloma hasłami, spotami reklamowymi, które aż krzyczą i nawołują – „Piękna sylwetka jest w Twoim zasięgu”. Zupełnie nieświadomie, Twoja podświadomość przyswaja tę informację, coraz bardziej skłaniając organizm do porzucenia złych nawyków. Tak samo przedstawia się sytuacja, gdy nasza koleżanka z pracy, siostra lub przyjaciółka, właśnie została pochłonięta przez zdrowe odżywianie. „Skoro ona zaczęła – to dlaczego ja nie mogę?” – pojawia się w myślach, a Ty już pędzisz do sklepu po ekologiczne przystawki, warzywa i owoce.

Pierwsze kilka dni wyglądają wspaniale – przygotowywane posiłki w pudełkach, zabierane do pracy, regularnie spożywane – zapał nie stygnie. Niemniej, jednak gdy natłok obowiązków faktycznie przytłoczy, Ty zaczynasz szukać wymówek. Zdrowe odżywianie tak szybko, jak się pojawiło, tak szybko znika. Jak w takim razie wytrwać?

Postaw na „pewniaki”

Wyciskarka wolnoobrotowa to Twój sprzymierzeniec na lata. Zdrowe odżywianie wręcz ubóstwia tego typu urządzenia. Dlaczego? To właśnie ona pozwala na przygotowanie szybkiego posiłku, który będzie bombą witaminową. Tu nie tylko możesz stworzyć pyszne soki z warzyw czy owoców, ale również zdrowe desery np. samodzielnie wykonane lody czy mus do ciasta.

Ponadto, jeśli nie jesteś zwolenniczką planowania, ponieważ szybko się wypalasz, postaw na dania tzw. pewniaki. Kilka ulubionych, prostych i szybkich w przygotowaniu dań będzie sprzymierzeńcem braku czasu. Dietetycy ten typ posiłków lubią porównywać do odgrzania mrożonej pizzy. Dlaczego? Są niezwykle łatwe, a co za tym idzie, skutecznie walczą z czasem (a raczej jego brakiem). Jajecznica, makaron z pesto i rzodkiewkami, grillowany łosoś ze szpinakiem czy wspomniany już koktajl warzywno-owocowy to szybki sposób na zdrowy posiłek.

Planuj

Planowanie to czynność, która powinna być nawykiem wszystkich zapracowanych osób. Ze względu na wypełniony po brzegi kalendarz, planowanie posiłku usunie z jadłospisu puste kalorie znajdujące się w słonych przekąskach czy jedzeniu typu fast-food. W niedzielę wieczorem, kiedy przygotowujesz się do kolejnych dni pełnych wrażeń, poświęć około 15 minut na zaplanowanie tygodniowego jadłospisu oraz listy zakupów. Dzięki temu uzyskasz kontrolę nad tym, co jesz w ciągu dnia. Ponadto rozwiązanie to pozwala wyeliminować sytuacje kryzysowe, czyli dni, kiedy nie mamy czasu na zrobienie zakupów czy przygotowanie posiłku.

Rób na zapas

W napiętym grafiku, pojawiają się dni, w których trakcie nie możesz pozwolić sobie na przygotowywanie posiłku. W związku z tym warto robić większe porcje, które wystarczą przynajmniej na dwa dni. Zdrowa żywność (bez konserwantów i sztucznych barwników) jest w stanie zachować świeżość nawet do 48 godzin – wystarczy przechowywać ją w odpowiedni sposób tj. w szczelnie zamykanych pudełkach, do których nie dostanie się powietrze.

 

One thought on “Zdrowe odżywianie a brak czasu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge