Maj 20, 2017 Maria Sadzik 0Comment

Dieta dla wegetarian wzbudza kontrowersje u wielu osób. Niektórym ludziom trudno wyobrazić sobie, że nie jedząc mięsa można dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych i żyć w zdrowiu. Tymczasem  wegetarianizm to nie tylko odrzucenie mięsa. W rzeczywistości wiąże się on  z pewną ideologią oraz teorią na temat tego jak żyć zdrowo.

Pojęcie wegetarianizm wywodzi się z łaciny (vegetarius) i oznacza tyle samo, co roślinny. Dieta wegetariańska polega na świadomym wyborze jedzenia różnych pokarmów roślinnych i rezygnacji z mięsa. Najczęściej wiąże się ze zdrowym trybem życia w ogóle. Aby dieta dla wegetarian była nie tylko zdrowa, ale także skuteczna, trzeba dysponować odpowiednią wiedzą do skomponowania prawidłowego i dobrze zbilansowanego wege-menu.

Dieta dla wegetarian i jej wpływ na nasze zdrowie

Jak wskazują wyniki licznych badań, dieta wegetariańska potrafi chronić przed licznymi chorobami, zwłaszcza tymi przewlekłymi. Wśród nich wymienić należy między innymi takie jednostki chorobowe, jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, choroba niedokrwienna serca, kamica pęcherzyka żółciowego, próchnica zębów i niektóre z nowotworów. Jak wspomniałam wcześniej, wegetarianizm powiązany jest także z ideologią optującą za zdrowym trybem życia, dzięki czemu wegetarianie rzadko narzekają na złe samopoczucie.

Dobrze skomponowana wege-dieta

Wiele osób decyduje się na przejście na dietę dla wegetarian, nie posiadając podstawowej wiedzy w tym zakresie. Tymczasem jest ona niezbędna do prawidłowego skomponowania menu, stanowiącego klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia. Przechodząc na dietę dla wegetarian, należy szczególnie uważać na niedobory wymienionych niżej związków:

  • witamina B12,
  • witamina D,
  • wapń,
  • cynk,
  • selenu,
  • żelazo,
  • jod,
  • kwasy omega-3.

Dieta dla wegetarian i różne jej odmiany

Mówiąc, że dieta dla wegetarian to taka, która pozbawiona jest mięsa, znacznie upraszczamy sprawę. Tak naprawdę odmian diety bezmięsnej jest wiele. Warto wiedzieć , czym charakteryzują się poszczególne ich odmiany.

  • Laktowegetarianizm – wyklucza spożycie mięsa, ale dopuszcza do diety mleko i przetwory mleczne,
  • Laktoowowegetarianizm – wyklucza spożycie mięsa, ale dopuszcza spożycie jaj,
  • Weganizm – wyklucza wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, także mleko, ser i jajka,
  • Semiwegetarianizm – dopuszcza spożycie w niewielkich ilościach ryb i drobiu,
  • Witarianizm – polega na odżywianiu się wyłącznie owocami i warzywami,
  • Frutarianizm – żywienie się wyłącznie surowymi owocami.

Wady i zalety diety wegetariańskiej

Zalety

  • Duża zawartość błonnika.
  • Niska zawartość cholesterolu.
  • Duży udział nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Nie prowadzi do poważnych chorób, takich jak cukrzyca i nadwaga.
  • Wegetarianie są bardziej sprawni i wytrzymali fizycznie.

Wady

  • Przygotowywanie posiłków wegetariańskich wymaga więcej czasu.
  • Wegetarianizm może być problematyczny podczas wyjazdów i zorganizowanych imprez.
  • Źle dobrana dieta może prowadzić do niedoborów.
  • Posiłki dla wegetarian bywają kosztowne.

Podejmując decyzję o przejściu na dietę dla wegetarian, należy wcześniej dokładnie dowiedzieć się, z czym ona się wiąże i jak ją stosować, by w organizmie nie powstały niedobory ważnych składników odżywczych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge